č. 190 / říjen 2024
Aktuální téma dialogu, sdíleného poslání a synodality rezonuje i v tomto vydání Cagliera 11. Kolumbijský salesián otec Rafael Bejarano Rivera ve svém rozhovoru upozorňuje na to, že spása mladých lidí je závislá na přítomném okamžiku – přímo tady a teď. Proto je důležité, abychom v první řadě uvažovali o lidech, které denně potkáváme… a abychom dokázali být milosrdní, mysleli na druhé a navazovali zdravé a inkluzivní vztahy.
Tvůrci ekumenického a mezináboženského dialogu
Dialog je jedinečně lidská aktivita a základní lidská dovednost, při které si jednotlivci nebo skupiny vyměňují názory, myšlenky nebo pohledy, zvažují různé možnosti a přitom také přemítají o svých vlastních přesvědčeních, hodnotách či předsudcích. Předpokládá pozorné naslouchání, diskusi s úctou k druhému a připomínky založené na respektu k druhému.
Bůh zahájil dialog spásy s lidmi dobrotou a láskou, přestože si to lidstvo nezasloužilo. „Bůh tak miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna“ (Jan 3,16), je vůči všem dialogem lásky, která každému umožňuje svobodně jej přijmout nebo odmítnout. Dialog byl také jádrem Ježíšovy služby. V reakci na Boží lásku a Ježíšovo učení jsme povoláni k podobnému dialogu s ostatními bez toho, aniž bychom zbytečně vyčkávali nebo čekali na pozvání.
Katolíci věří, že jediná Kristova církev existuje v katolické církvi. Uznáváme však také, že katolíci sdílejí odpovědnost za rozdělení, které existuje v Těle Kristově. Je to milost Boží, která tlačí všechny křesťany k podpoře ekumenického dialogu k překonání rozdělení minulosti, k lepšímu porozumění společné víry v Ježíše, k budování nového společenství lásky prostřednictvím modlitby a pokání, k prosbě o odpuštění za minulost a pojmenování hříchů rozdělení a podpoře vzájemné spolupráce (LG 8; UR 3, 4).
I když je mezináboženský dialog součástí poslání církve ad gentes, nejedná se o novou metodu obrácení ke křesťanství. V mezináboženském dialogu jsou stoupenci různých náboženství povzbuzováni, aby formulovali obsah své víry. A naopak, je to také příležitost pro křesťany objevit paprsek pravdy přítomný v těchto náboženstvích (NA 2).
Existují čtyři typy ekumenického a mezináboženského dialogu: dialog života (sdílení běžného každodenního života s lidmi různých vyznání); dialog jednání (spolupráce na základě sdílených hodnot ve snaze o obecné blaho společnosti); dialog teologického sdílení (diskuse mezi odborníky, abychom pochopili, co máme společného a kde leží naše náboženské rozdíly); a dialog náboženské zkušenosti (sdílení plodů modlitby a duchovních praktik napříč našimi náboženskými tradicemi).
Každý učedník-misionář by měl být tvůrcem dialogu tím, že se skrze naslouchání, sdílení a reflexi stává věrohodným svědkem Boha, jenž inicioval dialog spásy.
▀ P. Alfred Maravilla, SDB, hlavní rádce pro misie
Žebříček největších hostitelských zemí pro uprchlíky od roku 2023
K osobní sebereflexi a sdíleníí:
▀ Jak jsem dříve chápal ekumenický a mezináboženský dialog? Jak tomu rozumím nyní?
▀ Jak mohu aktivně podporovat dialog ve svém běžném každodenním životě?
K ZAMYŠLENÍ Z MISIJNÍ SEKCE
„Obraťme se zpět k realitě, že každý z těchto milionů (uprchlíků) je lidská bytost s jedinečným příběhem, který čeká na to, až si ho někdo všimne, a na to, aby byla respektována jeho důstojnost, utrpení a naděje.“ papež František
Celý říjnový zpravodaj CG11 v angličtině si můžete stáhnout zde: 2024 10 Cg11 En Fin